LeKi-futis - IkU 2-4 (2-1)

31.7.2015 | Tampereen Vitonen | Hakkarin urheilukenttä, Lempäälä

Heikkoa Hakkarissa

LeKi palasi pitkästä aikaa oikeaan kotipyhättöönsä Hakkarin urheilukentälle, jossa vastaan asettui Ikaalisten Urheilijat. IkU oli raapinut LeKiltä kevätkierroksella tasapelipisteen harmillisella viimehetken rankkarilla ja LeKi halusi kuitata tämän kotonaan kolmen pisteen voitolla. Periksiantamattomat ikaalislaiset eivät kuitenkaan antaneet moiseen mahdollisuutta, vaan ottivat ansaitun 4-2 voiton toisen puoliajan nousulla.

Ottelun lähtökohdat olivat moneen aikaisempaan otteluun verrattuna erittäin hyvät: pöytäkirjaan saatiin lähes täysi kokoonpano ja vaihtopenkiltä löytyi lisäjalkoja jokaiselle pelipaikalle. Ottelu alkoi kohtuullisen vahvasti ja LeKi loi laitojen kautta muutamia vaarallisia tilanteita. Gattusomaisista otteistaan paremmin tunnettu keskikentän dynamo Toni Ryyppö väläytti herkempää puoltaan noin vartin pelin jälkeen, ja nosti pehmeähkön pumpulisella chipillä Miko Heikkilän nokikkain IkU-vahdin kanssa. Miko ei tästä erehtynyt, vaan nekkasi pallon vastustamattomasti verkkoon.

LeKi hallitsi edelleen enemmän palloa, mutta myös IkU:lla oli hetkensä. LeKin pakkilinjan pienen sekoilun seurauksena vierasjoukkueen Gabinus Jumbe Takkinen pääsi tasoittamaan pelin avopaikasta pilkun kohdalta 28.minuutilla. Kotijoukkue kuitenkin kuittasi takaiskun vain pari minuuttia myöhemmin, kun Ville Viitaharjun painava keskitys vasemmalta laidalta tavoitti syystä tai toisesta rankkarialueelle nousseen toppari Janne Lehtimäen. Lehtimäki tunnetaan piirin kovimpana pääpelurina ja IkU-pakki järkeili, että on parempi rikkoa rankkarin arvoisesti, kuin päästää pussihousumies puskemaan rauhassa. Rikettä seuranneen rankkarin siirsi maaliviivan yli Samu Nevala.

LeKin ilonaiheet loppuivat suurinpiirtein tuohon rankkariosumaan. Ensimmäinen puolikas pelattiin vielä loppuun kunnialla, mutta toisella jaksolla kotijoukkue lopetti hommat tyystin. IkU sen sijaan haki vimmatusti tasoitusta ja saikin sen lopulta n. 70 minuutin pelin jälkeen, kun Teemu Ylinen upotti rankkarin varmasti vasempaan kulmaan. LeKi sai tämän jälkeen muutaman hyvän hyökkäyksen, mutta lopulta ratkaisevan iskun antoi IkU. Pelin ylivoimainen MVP Gabinus Jumbe Takkinen puski lähietäisyydeltä ruuhkasta 3-2 voittomaalin. Sama mies iski vielä pari minuuttia myöhemmin illan kolmannen maalinsa ja ottelu oli ohi. Kärkeen itsensä viime minuuteiksi nostanut Janne Lehtimäki kävi vielä tuikkaamassa pallon kerran vierasjoukkueen maalin yläpörsään, mutta takaraudasta takaisin kentälle kimmonut kuti ei kelvannut jo puoliksi viikonloppua viettämässä olleelle tuomaristolle.

Karvaasta kotitappiosta huolimatta LeKi säilytti edelleen paikkansa sarjan kärjessä. Seuraavaksi on edessä sarjanousun kannalta kolme elintärkeää matsia, kun vastaan asettuvat pahimmat uhkaajat ja alkukaudella LeKille paljon vaikeuksia tuottaneet ACE, PJK 2 ja FC Vapsi.

----

Urheilukuvaaja Heikki Saarinen (www.urheilukuvaaja.fi) kuvasi IkU-matsin. Komeat otokset löytyvät Kuvat-sivulta.

Maalit:

1-0 Miko Heikkilä (Toni Ryyppö)
1-1 IkU
2-1 Samu Nevala (Janne Lehtimäki)
2-2 IkU
2-3 IkU