Ilves/2 - LeKi-futis 3-2 (1-0)

9.6.2014 | Tampereen Nelonen | Kaukajärvi, Tampere

Alkaa riittää.

Kaksi viimeistä peliään hävinnyt ja neljän pelin voitottomassa putkessa ratsastava LeKi-futis matkusti Kaukajärven tekonurmelle päättämään surullisen korpivaelluksensa Ilves kakkosen kustannuksella. Toppari Janne Lehtimäki palasi parin ottelun pelikiellon jälkeen kokoonpanoon ja muutkin LeKin pelaajat pääsivät omille pelipaikoilleen - kaikki näytti siis hyvältä. Homma ei kuitenkaan sujunut aivan suunnitelmien mukaan.

Ottelu sai pahimman mahdollisen alun, kun Ilves iski heti parin minuutin jälkeen harmittomalta näyttävästä tilanteesta. Pallo heitettiin boxiin, josta se pienen flipperin jälkeen kimposi LeKi-pelurista omaan rysään. Tämä ei suuremmin lannistanut vierasjoukkuetta, mutta alku oli silti suurimmaksi osaksi melko nihkeää pelaamista.

LeKi rakensi hyökkäyksensä laitojen kautta ja palloja saatiin keskitettyä melko tasaiseen tahtiin Ilveksen maalin eteen. Laadukkaisiin maalintekotilanteisiin nämä eivät kuitenkaan johtaneet ja LeKin yksinäinen kärki Tommi Lehtimäki pääsi vain harvoin palloon käsiksi.

Tauon jälkeen Ilves alkoi hyytyä ja LeKi vyörytti hyökkäyksiä toisensa perään vastustajan maalille. Ansaittu 1-1 tasoitus syntyi Miko Heikkilän hienon nousun päätteeksi, Tommi Niskasen toimiessa hyökkäyksen fasilitaattorina. LeKi sai maalista hyvän hengen päälle ja vaikutti siltä, että ottelu kääntyisi vääjäämättä sinisille.

Seuraava takaisku oli kuitenkin heti nurkan takana. Ilves heitti pitkän pallon maalille, jossa LeKin puolustuksen ja maalivahdin välillä oli pieniä kommunikaatiovaikeuksia; tuloksena Ilveslaiturin pusku tyhjillään ammottavaan katiskaan.

Vierailijat uskoivat edelleen mahdollisuuksiinsa ja jatkoivat painostusta. Maalille ajettiin jatkuvasti oikealta ja vasemmalta ja tasoitus roikkui ilmassa. Lopulta se syntyi pilkulta, joka saatiin kun Ilves-pakki kaatoi Mikon maalintekotilanteessa. Solmu Laaksosen hyvä 11-metrinen löysi tiensä verkkoon, vaikka maalivahti olikin loistavasti tilanteessa mukana.

LeKi hamusi ottelusta 3 pistettä ja niitä lähdettiin tasoituksen jälkeen aktiivisesti hakemaan. Mutta jälleen kerran... Ilves heitti pallon rangaistusalueelle, josta se sattui kuin sattuikin pomppimaan LeKin puolustajan kautta maaliin. Tästä ei LeKi enää noussut, vaan Ilves nappasi 3-2 voiton.

Kolmas tappio putkeen ei yllättäen maistunut hirveän makealta LeKi-leirissä, mutta peli-ilme oli kuitenkin merkittävästi parempi, kuin edellisissä otteluissa. Yhdeksän päästettyä maalia kolmeen viimeiseen peliin on yksinkertaisesti liian suuri lukema ja koko joukkueen puolustuspelaamisen täytyykin ottaa aimo harppaus eteenpäin, mikäli voittoja halutaan alkaa napsia.

Seuraavaksi vastaan asettuu sunnuntaina Sääksjärvellä sarjan keskivaiheilla majaileva Toijalan Pallo. Sarjassa on pelattu alkukaudesta erittäin paljon ristiin ja mitään ei ole vielä menetetty kummankaan joukkueen osalta. Luvassa onkin varmasti erittäin tiukka kamppailu.

Ottelun LeKi-peukut:

Miko Heikkilä